جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 25006
تعداد نظرات: ۵

داوود بحرینی   « صدای استان »؛ با سپری شدن روزهای سرد زمستان به ماراتن بزرگ انتخابات در بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر نزدیک می شویم.ماراتنی که در هر دوره شور و اشتیاق و حواشی هایی را با خود به همراه داشته است و تا مدت ها نقل صحبت محافل بود.اما انتخابات در این دوره…

تاریخ انتشار: شنبه ، 23 آذر 1398 - 11:26

داوود بحرینی

 

« صدای استان »؛ با سپری شدن روزهای سرد زمستان به ماراتن بزرگ انتخابات در بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر نزدیک می شویم.ماراتنی که در هر دوره شور و اشتیاق و حواشی هایی را با خود به همراه داشته است و تا مدت ها نقل صحبت محافل بود.اما انتخابات در این دوره از نظر جامعه شناسی با ادوار گذشته تفاوت هایی را دارد.

 

 

از یک سو کاهش اعتماد و امید و نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی ناشی از تحریم های جامعه ی جهانی ، گران شدن یکباره بنزین و از طرف دیگر ناکارآمدی برخی از احزاب و منفعت طلبی آن ها شکاف هایی را در بین اعضای جامعه ایجاد کرده است.در کنار این موارد تأثیرگذاری مجلس بر برخی تصمیمات اقتصادی همچون اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به فعالان اقتصادی و عدم نظارت جدی بر آن سبب شده تا انتقادات نسبت به عملکرد مجلس و ضعف این نهاد مردمی روز به روز بیشتر شود.

 

 

به نظر نگارنده موضوعات ذکر شده و برخی دیگر از مسائل رقابت میان نامزدها را بسیار سخت خواهد نمود. و نامزدها با چالش های بزرگی در ادامه ی مسیر خود روبرو خواهند شد که مستلزم اقناع مردم برای حضور حداکثری در پای صندوق های رای می باشد. اما برخی از ناکارآمدی ها به انتخاب های غلط خود ما بر می گردد.متاسفانه حافظه ی ذهنی مان ضعیف است و بسیار زود فراموش می کنیم.نمونه ی بارز اشتباه بزرگ و بدون منطق مان انتخاب های طایفه ای و رای های فامیل سالاری در انتخاب شوراها بود.

 

 

این گونه کنش های غیردموکراتیک گرایانه آسیب های بسیاری را به ساختار اجتماعی خواهد زد. و نتیجه آن چیزی جز نخبه کشی نخواهد بود. در شهرستان دشتستان تعداد زیادی افراد برای دستیابی به کرسی بهارستان نام نویسی کرده اند. گروهی برای معرفی خود و عده ای دیگر هم کسب امتیاز از افراد شاخص این کارزار را در ذهن خود می پرورانند.

 

 

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به افراد ثبت نام کننده بیندازیم می بینیم رزومه کاری درخشان برای نمایندگی مردم در این میان شاید از تعداد انگشتان دست نیز عبور نکند. لذا در این دوره که وضعیت جامعه بسیار دگرگون شده است نباید دچار رفتارها و تصمیمات احساسی پوچ شویم. کنشگران و فعالین اجتماعی باید اصلح ترین افراد را به مردم معرفی نمایند. متاسفانه در برخی موارد نیز می بینیم کنشگران با دریافت امتیازاتی سکوت را اختیار می کنند که همین رفتار ضربه ی بزرگی به دیگر کنشگران خواهد زد و به نوعی اعتماد مردم را مانند یک لیوان شیشه ای پودر می کنند.

 

 

در این دوره باید سعی شود از نگاه های پوپولیستی دوری نمود تا بتوان شخصی را وارد بهارستان نمود که شایسته ی اهالی دشتستان بزرگ باشد، و قدرت چانه زنی خوبی با مرکز نشینان برای کسب امتیازهای مهم داشته باشد. عدم گفتگو و مطالعه مهم ترین حلقه ی گمشده ی پیشرفت جامعه می باشد. و سالیان سال باید بگذرد تا اعضای جامعه به مفهموم کلی این جمله دست پیدا کنند.

 

 

 

 


تعداد نظرات: ۵
ادبیات
11:26 - 1398/09/23

درود بر داوود

رضا
11:26 - 1398/09/23

احسنت بر حاج داوود موفق باشی👏👏👏

استاد قدیمی
11:26 - 1398/09/23

داوود جان مطلب تو خوندم کوتاه و زیبا بود.اما متاسفانه نگاه های اقتصادی و همون طور که خودت گفتی عدم مطالعه و منافع طلبی مشکلات بزرگ جامعه هست.

ابراهیمی
11:26 - 1398/09/23

عالی بود .فامیل سالاری و نخبه کشی ……..درود بر شما یکی از سرمایه های این مرز و بوم

احسنت
11:26 - 1398/09/23

احسنت دستت درد نکن تشکر

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا