جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 24950
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت:اگر امروز کشور به کلاف درهم‌تنیده‌ای از مشکلات، تبدیل و مردم از گرانی و هدر رفت سرمایه‌ها، در رنج و عذاب هستند، تا حدود بسیار زیادی تحت تأثیر نگاه کاریکاتوری است که به علم، دانشجو و دانشگاه وجود دارد. به گزارش «صدای استان » به…

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 20 آذر 1398 - 10:36

صدای استان : نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت:اگر امروز کشور به کلاف درهم‌تنیده‌ای از مشکلات، تبدیل و مردم از گرانی و هدر رفت سرمایه‌ها، در رنج و عذاب هستند، تا حدود بسیار زیادی تحت تأثیر نگاه کاریکاتوری است که به علم، دانشجو و دانشگاه وجود دارد.

به گزارش «صدای استان » به نقل از ایرنا؛ محمد باقر سعادت شامگاه سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور دشتستان افزود:هیچ جامعه‌ای، رنگ رفاه، آسایش و امنیت هم‌زمان را به خود ندیده است مگر آنکه علم باوری، دانشمند سالاری و دانشجو پروری را سرلوحه و اولویت خود قرار داده است.

وی بیان کرد: با کمال تاسف در کشور ما این نهاد دانشگاه نیست که راهکارهای رفع مشکلات را تدبیر می‌کند بلکه منافع متعارض نهادهای صاحب قدرت و گروه‌های سیاسی است که پس از جدال‌هایی که به‌صورت نیابتی صورت داده و مردم و حامیان بی‌بهره خود را به جان یکدیگر می‌اندازند پس از اتلاف حسرت برانگیز سرمایه‌ها، تصمیم‌های یک‌ ‌شبه و محیرالعقول را نتیجه می‌دهد، و یا مفیدترین تصمیم‌ها را با سیل عریان قدرت نمای خود مواجه می‌ کنند.

نماینده دشتستان اضافه کرد: جناح‌های سیاسی و نهادهای قدرت، بیرون از دانشگاه برای دانشجویان خوراک فکری متناسب با منافع خود را فراهم می‌کنند و حتی عقلانیت را از دانشجو گرفته و او را به خلاف جریان علومی که باید به بدیهیات آن‌ها مسلط باشد سوق می‌دهند.

سعادت گفت: دانشجوی اقتصاد را به نگاه‌های مخرب اقتصادی سوق می‌دهند و دانشجوی حقوق را به سمت تضییع حق‌ها و آزادی‌های اساسی دیگران هدایت می‌کنند،استادان برجسته به حاشیه رانده، آزاد اندیشان محدود و افرادی که با الفبای علم و پژوهش آشنا نیستند جایگزین آن‌ها می‌شوند و گاهی نام استاد، دکتر و هیات علمی را هم به‌گزاف یدک می‌کشند.

وی بیان کرد: دانشجو سردرگم میان اقوال فرهیختگان و آثار بزرگ علمی از یک‌سو و افاضات برخی استاد نماهایی است که از نازل‌ترین فهم علمی و سواد برخوردارند.

سعادت افزود: ساختار آموزش عالی حتی در دو دولت اخیر که ادعاهای زیادی دراین‌باره داشت، فضای آزادی بیان و قلم را آن‌چنان ‌که شایسته دانشگاه‌های کشور بود فراهم نکرد و اندک حرکت‌های ثمینی که به لطف فرزانگان این مرزوبوم رخ می‌دهد مورد عتاب و خطاب مستقیم و غیرمستقیم بالادستی‌ها قرار می‌گیرد تا مبادا صندلی جناب مافوق را با اندک تزلزلی مواجه سازد.

وی ادامه داد: “کجاست آن روح آزادگی که دانشجو بتواند از من وکیل مجلس تا دیگر مقامات کشور را با بیان آرام، استوار، با ادله و نه با پرخاش و عصبانیت مورد نقد قرار دهد؟”

سعادت افزود: چرا دانشجو نباید بتواند اعتراض قانونی را که به‌موجب قانون اساسی حق آن را دارد، نسبت به نحوه اداره کشور، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مجلس قانون‌گذار، دستگاه قضایی، گروه‌های نفوذ، اقتصاد و آموزش را بیان کند یا بنویسد؟

وی افزود: ضعف آموزشی در ساختار آموزش عالی از جمله نکاتی است که به‌شدت جوانان و خانواده‌های آنان را نسبت به دانشگاه بدبین کرده است.

سعادت گفت: امروز آمده‌ام تا از دانشجویان عزیز این دانشگاه که الحمدالله از مدیران و مسئولین فرهیخته و دلسوزی برخوردار هستند دعوت کنم، از فرصت دانشگاه برای تعالی علمی و آزادمنشی خود نهایت بهره را ببرند چراکه ایران اسلامی به کارشناسانی فهمیده و آزادمنش نیاز دارد.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا