جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 24666
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: دلیل اصلی گرانی گوجه‌فرنگی این است که میزان تولید و عرضه با تقاضا تناسب ندارد و هنگامی که تولید محصول کم و تقاضا زیاد باشد، طبیعتا قیمت مقداری بالا می رود، ضمن اینکه در حال حاضر قیمت سر مزرعه با قیمت بازار تفاوت زیادی دارد….

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 10 آذر 1398 - 11:56

صدای استان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: دلیل اصلی گرانی گوجه‌فرنگی این است که میزان تولید و عرضه با تقاضا تناسب ندارد و هنگامی که تولید محصول کم و تقاضا زیاد باشد، طبیعتا قیمت مقداری بالا می رود، ضمن اینکه در حال حاضر قیمت سر مزرعه با قیمت بازار تفاوت زیادی دارد.

به گزارش «صدای استان»؛ محمدتقی منوچهری در گفت‌وگو با ایسنا با ارائه آماری از میزان برداشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر گفت: یکی از دلایل گرانی این است که هنوز تنها در مناطق تنگ ارم، بوشکان و جم برداشت داشته‌ایم، و برداشت از دشت ها از ۱۵ آذرماه به بعد انجام می شود.

گوجه فرنگی

وی افزود: برداشت فعلی ۱۲۵۰ هکتار از حدود ۱۱ هزار هکتار سطح زیر کشت است؛ عمده سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی استان بوشهر در شهرستان های دیّر و دشتی است که معمولا برداشت آن از ۱۵ آذرماه آغاز و از ۲۰ آذرماه نیز برداشت اقتصادی داریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: تا الان حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تن گوجه فرنگی برداشت شده، دلیل اصلی گرانی این است که میزان تولید و عرضه گوجه فرنگی با تقاضا تناسب ندارد و با توجه به صادرات آزاد تقاضا بیشتر از عرضه است.

منوچهری یادآور شد: در مورد محصول تولید شده در مزارع و همچنین گوجه فرنگی گلخانه ای صادرات انجام می شود، لذا باید تولید به اندازه ای باشد که جوابگوی مصرف داخلی و همچنین صادرات باشد.

این مسئول تاکید کرد: پیش بینی ما این است که از نیمه دوم آذرماه که برداشت شهرستان های دشتی و دیّر شروع می شود در بازار تعادل ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: معمولا در این فصل همین طور است، یعنی در اواخر آبان ماه و اوایل آذرماه قیمت گوجه فرنگی بالا می رود که این در مورد محصولات دیگر نیز اتفاق می افتد و هنگامی که تولید محصول کم و تقاضا زیاد باشد، طبیعتا قیمت مقداری بالا می رود؛ ضمن اینکه در حال حاضر قیمت سر مزرعه با قیمت بازار تفاوت زیادی دارد.

محمدتقی منوچهری افزود: برای نمونه قیمت سر مزرعه گوجه فرنگی بین ۴۵۰۰ تومان تا ۶۵۰۰ تومان است، ولی وقتی به بازار می آید از ۹۰۰۰ تومان به بالا عرضه می شود که این تفاوت ها خیلی جای سوال دارد و دستگاه های نظارتی باید این را بیشتر مورد توجه قرار دهند، چون هیچ دلیلی ندارد گوجه فرنگی که کشاورز آن را ۶۰۰۰ تومان می فروشد در بازار ۱۲۰۰۰ تومان یا ۱۴۰۰۰ تومان عرضه شود در حالی که قیمت واقعی آن برای عرضه حدود ۷۵۰۰ تومان است.

وی تصریح کرد: متاسفانه این ایراد وجود دارد که همیشه دلالان و واسطه گران سود اصلی را می برند و بهره چندانی نصیب کشاورز و فروشنده نمی‌شود.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا