شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 24617
تعداد نظرات: ۰

متاسفانه در کشاکش سوء مدیریت و بوروکراسی میراث فرهنگی این بنای ثبت شده ملی به صورت مخروبه مانده است ، این در شرایطی است که کلیه عمارتهای تاریخی و ثبت شده ملی بدون در نظر گرفتن مالک تحت مرمت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.   « صدای استان »؛ عمارت گمرک (هفت بنگله) که مربوط…

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 6 آذر 1398 - 11:54

متاسفانه در کشاکش سوء مدیریت و بوروکراسی میراث فرهنگی این بنای ثبت شده ملی به صورت مخروبه مانده است ، این در شرایطی است که کلیه عمارتهای تاریخی و ثبت شده ملی بدون در نظر گرفتن مالک تحت مرمت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

 

« صدای استان »؛ عمارت گمرک (هفت بنگله) که مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، محله بهمنی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر ملی هفت ساختمان جدا و مستقل از یکدیگر که به عمارت های “هفت بنگله ” مشهور بودند، توسط “حاج محمد کریم امین التجار” و “مظفریان” احداث شد که بعدها این ساختمان ها محل استقرار “انگلیسی ها”شد. امروز از آن هفت ساختمان، سه عمارت در ضلع جنوب و جنوب غربی میدان بهمنی و در منازل گمرک به صورت مخروبه باقی مانده است. بنگله واژه ای هندی به معنای عمارت یا ساختمان است . (١)

 

متاسفانه در کشاکش سوء مدیریت و بوروکراسی میراث فرهنگی این بنای ثبت شده ملی به صورت مخروبه مانده است ، این در شرایطی است که کلیه عمارتهای تاریخی و ثبت شده ملی بدون در نظر گرفتن مالک تحت مرمت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و عدم توجه به آن نشان دهنده عزم مدیریت میراث فرهنگی جهت حذف میراث معماری بوشهر است . هفت بنگله به گواه متخصصین دارای معماری خاص هند و اروپایی بوده و از لحاظ مرمت و جاذبه گردشگری در بوشهر بی نظیر است .

 

متاسفانه گماشتن مدیران غیر بومی که مختصات ارزشمند میراث فرهنگی و معماری بوشهر را نمی شناسند فجایعی را خلق می کند که یکی از آنها همین عمارت هفت بنگله است . حتی اگر مالک آن ستاد نظارت گمرکات بوشهر باشد کم کاری از طرف میراث بوده که بودجه خود را تخصیص مرمت بنا نداده و این بنا را رها کرده تا گمرک به آرزوی تخریب آن برسد و فضا را به عنوان محوطه دیوار کشیده و خانه سازمانی تخصیص دهد .

 

ارسطوزاده مدیرکل میراث هیچ دانشی از مختصات میراث تاریخی بوشهر ندارد و تلاشی هم در جذب متخصصین امر نمی کند .عمارت هفت بنگله را دریابید . این میراث یادگار شکوه معماری بوشهر است .
(١): بر گرفته از کتاب “معماری بوشهر در دوره زند وقاجار” – نویسنده، فراز غلام زاده،صفحه ۲۵۰٫

 


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا