پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 23931
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران آن یافته نشده است. به گزارش « صدای استان » به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ ماریا خویش‌دوست با بیان اینکه قرص برنج…

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 30 مهر 1398 - 19:58

صدای استان: رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران آن یافته نشده است.

به گزارش « صدای استان » به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ ماریا خویش‌دوست با بیان اینکه قرص برنج (فسفید آلومینیوم) برای دفع آفات استفاده می‌شود افزود: این سم بر روی سلول‌های بدن تأثیر بدی دارد و تنفس سلولی را از بین برده و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حساس بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از قرص برنج به هر صورتی ممنوع است خاطرنشان کرد: با توجه به قوی بودن این سم و خطرناک بودن آن، از سال ۸۴ از فهرست سموم مجاز مورد تأیید سازمان جهاد کشاورزی حذف و محصولات کم‌خطر ازجمله قرص‌های سیر که دارای پروانه ساخت هستند جایگزین آن شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با اشاره به خصوصیات قرص برنج گفت: قرص سه گرمی است که بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد، دارای جذب خوراکی و استنشاقی بالا و فاقد جذب پوستی است.

وی با بیان اینکه تماس انسان با قرص برنج می‌تواند عوارض شدید و کشنده‌ای در بر داشته باشد عنوان کرد:، چون قرص برنج تبدیل به گاز بدون رنگ می‌شود، افرادی که با این گاز دچار مسمومیت می‌شوند از خطرات آن آگاه نیستند.

خویش‌دوست ادامه داد: مسمومیت با قرص برنج به صورت خوراکی و استنشاقی می‌تواند افراد را  دچار مسمومیت کرده و عوارضی، چون تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و کما ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبتِ معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود افزود: سالانه تعداد زیادی در اثر استفاده از قرص برنج به صورت عمدی و یا سهوی دچار مسمومیت و مرگ می‌شوند.

ماریا خویش دوست در خصوص مسمومیت پنج عضو از خانواده آبپخشی با قرص برنج گفت: پدر خانواده برای گندزدایی محصول خرمای خود که در یکی از اتاق‌های منزل مسکونی خود نگهداری کرده بود، اقدام به تهیه قرص برنج از جمعه بازار و استفاده از آن کرده بود.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان کرد: پنج عضو این خانواده صبح روز پنج‌شنبه ۲۵ مهرماه با علائمی شبیه آنفولانزا به مرکز خدمات جامع سلامت آبپخش مراجعه می‌کنند که پزشک مرکز پس از ارائه خدمات درمانی با توجه به وخامت حال دو دختر خانواده آن‌ها را برای ارائه خدمات درمانی تخصصی به بیمارستان گنجی برازجان ارجاع می‌دهد.

خویش دوست افزود: این خانواده به بیمارستان شهید گنجی ارجاع داده می‌شوند و پس از معاینه پزشک طب اورژانس و متخصص داخلی، با توجه به آزمایش‌های خون تخصصی (گاز‌های خون) مشکوک به مسمومیت می‌شوند و در مشاوره با پدر خانواده متوجه مسمومیت با گاز قرص برنج می‌شوند.

وی گفت: متأسفانه دختر ۱۷ ساله این خانواده، با وجود بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه به علت قرارگرفتن زیاد در معرض این گاز، دچار عوارض شدید تنفسی شده و به علت ایست تنفسی در روز شنبه ۲۷ مهرماه فوت می‌کند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان کرد: در حال حاضر دختر ۱۸ ساله خانواده در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و مادر و دو پسر ۱۴ و ۲۲ ساله این خانواده نیز وضعیت مساعدی دارند و در بخش داخلی بستری و تحت مراقبت هستند.

وی گفت: بازرسان بهداشت محیط از مکان نگهداری خرما در یکی از اتاق‌های منزل این خانواده بازدید کردند و مشخص شد که پدر خانواده اقدام به استفاده از تعداد زیادی قرص برنج برای گندزدایی خرما کرده که نمونه‌ای از این خرما برای تشخیص آزمایشگاهی به مرکز استان ارسال شده است.

خویش دوست با تاکید بر اینکه مردم به‌هیچ‌عنوان نباید از قرص برنج برای گندزدایی محصولات خود استفاده کنند از شهروندان خواست در صورت مشاهده و یا شناسایی افرادی که این قرص‌ها را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسانند با سامانه ۱۹۹ بهداشت محیط تماس بگیرند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا