پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 23729
تعداد نظرات: ۰

استان بوشهر در حوزه کودکان کار و وضعیت حضورشان در خیابان فصلی هست و با توجه به فصول سال تعداد این گروه کم و زیاد می شود. صدای استان : نساء کروندی – امروز کمتر چهارراه و چراغ قرمزی در شهر وجود دارد که یک عده کودک چشم به چراغ راهنمایی برای قرمز شدن چراغ…

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 23 مهر 1398 - 13:32

استان بوشهر در حوزه کودکان کار و وضعیت حضورشان در خیابان فصلی هست و با توجه به فصول سال تعداد این گروه کم و زیاد می شود.

صدای استان : نساء کروندی – امروز کمتر چهارراه و چراغ قرمزی در شهر وجود دارد که یک عده کودک چشم به چراغ راهنمایی برای قرمز شدن چراغ ندوخته باشند.

کودکان کار، کودکانی هستند که بجای دغدغه بازی، شاد بودن و ایجاد نشاط بنا به وضعیت خانوادگی و اقتصادی مجبور می شوند خود نیز بار بسیاری از دغدغه های تامین معیشت را به دوش بکشند.

 

 

خانواده ای که گاها سرپرست آن بیکار، معتاد یا ازکار افتاده است و کودک از سنین کم با سختی های نبودها و نداشتن ها آشنا می شود و این سختی ها موجب می شود یک شبه چندین دهه بزرگتر شود.

بزرگی که با مشکلاتی فراتر از خرید اسباب بازی، لباس نو و بازی با همسن و سال های خود است.

کودک بزرگی که خرید دارو و مایحتاج خانه درگیری ذهنش می شود، هیچ گاه کودکی، بازیگوشی ها و مدرسه رفتن هایش را تجربه نمی کند.

در یک محیط کاملا بزرگسال با سختی ها و درگیری های کار بیرون از کودکی بزرگ می شود و این موجب آسیب های روحی و جسمی می شود.

کودکان کار در محیط کار تلاش می کنند تا با استفاده از شرایط سنی و تحریک اواطف و یا هر راه دیگر روزی خود را کسب کنند.

عدم ساماندهی این موضوع و گسترش آن موجب وارد شدن آسیب های زیادی به کودکان کار و جامعه می شود.

یکی از فعالین مدنی در گفتگو با عصر بوشهر اظهار داشت: زمینه ساز گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه عدم برنامه ریزی صحیح است.

مهناز سلیمانی افزود: اگر وضعیت معیشت، اشتغال و اقتصادی جامعه با یک برنامه ریزی انجام می شومد، هیچ پدری مجبور به فرستادن فرزندانش برای کسب در آمد نمی شد.

وی گفت: اکنون نیز باید با برنامه ریزی صحیح برای جلوگیری از ادامه این روند تلاش کرد.

سلیمانی بیان کرد: این روند موجب می شود در آینده درصد بالایی از افراد نا امید، افسرده و آسیب دیده از نظر جسمی و روحی باشیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر در حوزه کودکان کار و وضعیت حضورشان در خیابان فصلی هست و با توجه به فصول سال تعداد این گروه کم و زیاد می شود.

آرزو منوچهری بیان کرد: اکثریت قریب کودکان کار غیر ایرانی هستند و تعدادی نیز ایرانی هستند که علت حضور این کودکان متفاوت است.

وی در ادامه گفت: برخی به دلیل فقر مالی و برخی نیز بدلیل فرهنگ خانواده که از کودکی کار آغاز می گردد باشد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد: اقداماتی که در راستای حمایت از کودکان صورت گرفته شامل اقدامات عمومی و تخصصی مانند احداث دو مرکز حمایت آموزشی کودک و خانواده در شهر بوشهر و دشتستان جذب و شناسایی کودکان، ارائه بسته فرهنگی که شامل پوشاک، لوازم التحریر و غیره می باشد.

منوچهری بیان کرد: ارائه کمک های مالی بلاعوض کهشامل توانمند سازی خانواده و اشتغالزایی جهت خانواده های کودکان کار از دیگر کار های انجام شده است.

وی تصریح کرد: تعداد این کودکان در شهرستان های استان متفاوت است و با توجه به فصول تعداد حضور کودکان متفاوت می باشد، شهرستان دشتستان تعداد این کودکان بیشتر است که اکثریت غیر ایرانی هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان بوشهر خاطر نشان کرد: حضور کودکان در خیابان ها باعث ایجاد آسیب های اجتماعی زیادی می شود، این کودکان زودتر از سن خودشان وارد دنیای بزرگسالان می شوند و در سن کودکی با اصطلاحات خیابانی آشنا می شوند و از طرفی بعضا مورد آزار سایر همسالان خود و بزرگسالان قرار می گیرند.

منوچهری گفت ۸۰درصد این کودکان غیر ایرانی و ۲۰ درصد ایرانی هستند که اکثر آنها از سایر استان ها می باشند.

باید تلاش شود با مدیریت دقیق این مشکل که گسترش آن موجب آسیب های زیادی به جامعه و خود کودکان می شود را بهبود بخشید.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا