پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 23553
تعداد نظرات: ۰

۳۴ میلیون دختربچه در سراسر جهان به آموزش ابتدایی دسترسی ندارند. صدای استان : سازمان ملل متحد ۱۱ اکتبر را روز بین‌المللی دختر نامگذاری کرده است. هدف از این اقدام روشنگری در زمینه نابرابری جنسیتی است. به گزارش عصر ایران،  این سازمان خواستار آن است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد اقدامات بیشتری برای آگاهی دختران…

تاریخ انتشار: شنبه ، 20 مهر 1398 - 11:12

۳۴ میلیون دختربچه در سراسر جهان به آموزش ابتدایی دسترسی ندارند.

صدای استان : سازمان ملل متحد ۱۱ اکتبر را روز بین‌المللی دختر نامگذاری کرده است. هدف از این اقدام روشنگری در زمینه نابرابری جنسیتی است.

به گزارش عصر ایران،  این سازمان خواستار آن است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد اقدامات بیشتری برای آگاهی دختران -جنس مونث زیر ۱۸ سال- در زمینه نابرابری‌های جنسیتی انجام دهند و فرصت‌های بیشتری در اختیار آنها بگذارند.

بر اساس آمار رسمی این سازمان، دختران در سراسر جهان با تبعیض‌های گوناگونی مواجه هستند.

۳۴ میلیون دختربچه در سراسر جهان به آموزش ابتدایی دسترسی ندارند. بر اساس گزارش یونیسف، دختران پنج تا ۱۴ ساله در روز ۵۵۰ میلیون ساعت در خانه کار می‌کنند: رفت‌ و روب، آشپزی یا حتی آوردن آب از چاه یا چشمه. ساعاتی که پسران پنج تا ۱۴ ساله صرف کارهای خانه می‌کنند، پنجاه درصد کمتر از دختران است.

در سراسر جهان حدود ۲۰۰ میلیون دختر ختنه شد‌ه‌اند. هر سال سه میلیون دختر درکشورهای مختلف جهان در معرض خطر ختنه شدن قرار دارند.

یونیسف می‌گوید که هر سال ۱۲ میلیون دختر خردسال در نقاط مختلف جهان مجبور به ازدواج می‌شوند و در حال حاضر از هر پنج زن جهان یکی زیر ۱۸ سال ازدواج کرده است.

بسیاری از این زنان مورد بدرفتاری روحی و خشونت جنسی همسران خود قرار می‌گیرند. دخترانی که زود ازدواج می‌کنند در سنین پایین -به عنوان مثال در ۱۲ سالگی- باردار می‌شوند و بسیاری از آنها به دلیل بارداری و زایمان تا پایان عمر از مشکلات سخت جسمی خود رنج می‌برند.

سازمان ملل متحد از کشورهای عضو این سازمان خواسته است با امضای سندی موسوم به “سند ۲۰۳۰” تلاش کنند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به برابری جنسیتی کامل در کشور خود برسند.

تاریخچه نامگذاری این روز به سال ۲۰۰۳ برمی گردد زمانی که ایده نامگذاری این روز بعنوان روز جهانی دختران از طرف انجمن حمایت از کودکان مطرح شد.

کشور آلمان ، اولین کشوری بود که این ایده در آن شکل گرفت و به مرور زمان و بعد از گذشت ۸ سال از ایده نامگذاری روز جهانی دختران در ۱۱ اکتبر ، بالاخره سازمان ملل این پیشنهاد را پذیرفت و از آن نیز حمایت کرد.

البته این ایده تا سال ۲۰۰۹ هیچگونه رسمیتی نداشت و بعدها با راه اندازی انواع کمپین برای حمایت از دختران سراسر جهان و پیشنهاد یکی از انجمن های حمایت از کودکان به سازمان ملل ، این ایده به رسمیت شناخته شد و با استقبال زیادی نیز رو به رو شد.

باوجود ۱٫۱ میلیارد دختربچه در سراسر جهان، سازمان ملل نگاه ویژه خودرا روی دخترانی گذاشته که مورد بی‌عدالتی و تبعیض جنسیتی قرار گرفته‌اند و سعی دارد تا بدین گونه بحران و معضلاتی که این کودکان در زندگی روزانه خود با آن مواجه هستند رابه سمع و نظر مردم جهان برساند.

مضمون روز جهانی دختر درسال جاری «توانمندسازی دختران: پیش، در طول و پس از تعارض» اعلام شده است. دلیل انتخاب این موضوع نیز گسترش روزافزون خشونت ها، تجاوزهای جسمی، تعارض‌های‌ جنسیتی علیه دخترها ، بهره‌کشی، قاچاق و ازدواج اجباری در کودکی در اکثریت قریب به اتفاق کشور های دنیا عنوان شده است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا