شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 22926
تعداد نظرات: ۰

استان بوشهر دارای ۱۲منطقه نمونه گردشگری است که هفت مورد آن ساحلی است.( منطقه نمونه گردشگری دلوار، میرمهنا بندر ریگ، حماد دیلم و..) استفاده از ظرفیتهای دولتی و خصوصی این مناطق میتواند ضمن جذب گردشگر زمینه اشتغالزایی پایدار را فراهم سازد.     حسین مرادی – « صدای استان »؛ امروزه بر اساس تعاریف سازمان…

تاریخ انتشار: شنبه ، 26 مرداد 1398 - 13:23

استان بوشهر دارای ۱۲منطقه نمونه گردشگری است که هفت مورد آن ساحلی است.( منطقه نمونه گردشگری دلوار، میرمهنا بندر ریگ، حماد دیلم و..) استفاده از ظرفیتهای دولتی و خصوصی این مناطق میتواند ضمن جذب گردشگر زمینه اشتغالزایی پایدار را فراهم سازد.

 

 

حسین مرادی – « صدای استان »؛ امروزه بر اساس تعاریف سازمان جهانی گردشگری WTO توریسم دارای انواع مختلفی نظیر : فرهنگی، زیارتی، پزشکی، هنری، و …محیط زیستی، دریانوردی ، کشاورزی، بازرگانی و … است. گردشگری دریایی بعنوان یکی از انواع مختلف گردشگری با انواع متعدد گردشگریهای دریایی بندری با محوریت استفاده از کشتی و با اهداف سرگرمی، – استراحت، ورزش و غیره است. گردشگری دریایی که در دریا و هم در کنار اسکله میتواند صورت پذیرد دارای انواع مختلفی از جمله غواصی، قایق سواری، موج سواری ، پاروزنی، ماهیگیری، شنا، محیط زیست دریایی، سفرهای دریانوردی و … است.در مقیاس کشورهای توسعه یافته تر گردشگری دریایی در سه صنعت خاص و مرتبط: -۱ بندر تفریحی ۲-اجاره قایق و شناورهای تفریحی، و ۳ -کشتی های گردشگری رشد یافته، مطالعه و اجرا میگردد.

 

 

توریسم ساحلی از قدیمیترین انواع گردشگری است. به‌طوری‌که سابقه برخی از تفرجگاه‌های ساحلی به قرن ۱۹ باز می‌گردد. در ابتدای امر این فضاها، مختص افرادی بود که تنها برای دیدار از سواحل دریا مراجعه می‌کردند، اما در دهه‌های اخیر بازار گردشگری ساحلی اغلب ترکیبات متنوعی از انواع اقامت و استفاده گردشگران – به ویژه در طول تابستان – تقاضا کرده و با رقابتی فزاینده خواستار سرمایه گذاری‌های عمده در زمینه زیرساخت‌ها و ایجاد تسهیلات و حفاظت منابع طبیعی اعم از دریا، سواحل، تالاب‌ها و سایر میراث طبیعی است.

 

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه گردشگری است و می‌تواند به عنوان قطب گردشگری دریایی کشور تبدیل شود.

 

 

Image result for ‫توریسم دریایی‬‎

 

 

بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس در کنار مناطق نمونه گردشگری و شرایط بسیار مطلوب آب و هوایی به خصوص در پاییز و زمستان باعث شده گاها جمعیتی در حدود ۵ برابر جمعیت استان بوشهر در مناطق گردشگری استان حضور می‌یابند.

 

 

اما متاسفانه نداشتن زیر ساختهای لازم در استان به خصوص تسهیلات و امکانات رفاهی و فراغتی در نوار های ساحلی استان باعث گردیده اولا حضور گردشگران به ایام خاصی از سال محدود گردد و از طرفی پتانسلهای بالقوه صنعت توریسم دریایی مغفول واقع شده و فقط به حداقل های آن نظیر شنا در دریا و تفریحات موقتی در ساحل اکتفا شود. اما واقعیت اینست که زمان ارضای گردشگر ساحلی، تنها با عواملی چون خورشید، دریا و ماسه سپری شده و گردشگر مدرن امروزی در جستجوی فعالیتها و تجربیات متفاوتی است )ترکیبی از فعالیتهای ورزشی، تفریحی، فرهنگی و میراث طبیعی و…). آب پاک، سکونتگاههای ساحلی سالم و محیطی ایمن و لذت بخش، اساس گردشگری ساحلی موفق است. بهمین نحو آبزیان و منابع دریایی (ماهیها، نرمتنان، تپه‌های مرجانی و تالابها) نیز از موارد مورد توجه می‌باشند.

 

 

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که با توجه به شرایط آب و هوایی صنعت گردشگری دریایی در استان بوشهر در ایام خاصی قابل بهره برداری است اما بررسی اجمالی در کشورههای که شرایط نظییر استان بوشهر را دارند بیانگر چیز دیگری است به طور مثال بر اساس آمار مدیران گردشگری کشور بحرین در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلاراز حضور کشنی های مسافربری و گردشگران دریایی درآمد داشته اند.و آ مار ارائه شده از سوی شورای جهانی سفر و توریسم سهم این بخش در اقتصاد بحرین به بیش از ۴ میلیارد دلار تا پایان سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.

 

اما اگر به توریسم دریایی از زاویه دیگر بنگریم، پتانسلهای موجود استان را شناسایی کرده و در توسعه زیر ساختایی لازم همت کنیم شاهدخواهیم بود که با فراهم شدن زمینه کاری مطلوب هم گردشگر استفاده کرده و هم جامعه محلی از این خوان کرم خداوند بهره مند خواهد شد.

 

 

Image result for ‫توریسم دریایی‬‎

 

 

بنابراین با توجه به پتانسیل های استان بوشهر و برنامه ریزی لازم جهت توسعه زیر ساختها مواردی که در ادامه ذکر خواهد شد میتوان در آینده نزدیک صنعت توریسم دریایی را مبنای توسعه پایدار استان بوشهر قلمداد کرد:.

 

 

۱- استان بوشهر دارای ۱۲منطقه نمونه گردشگری است که هفت مورد آن ساحلی است.( منطقه نمونه گردشگری دلوار، میرمهنا بندر ریگ، حماد دیلم و..) استفاده از ظرفیتهای دولتی و خصوصی این مناطق میتواند ضمن جذب گردشگر زمینه اشتغالزایی پایدار را فراهم سازد.

 

۲- نوارساحلی و دریا از شمال تا جنوب استان بستر مناسبی را جهت ورزشهای آبی نظیر شنا، قایق رانی ، اسکی روی آب ، غواصی ، حمام آفتاب و ورزشهای ساحلی نظییر فوتبال ، والبیبال ، فتووالی و موتور سواری فراهم کرده است که با تدارک زیر ساختهای این ورزشها می توان در طول سال از این ظرفیت بهره برد آنچنانکه با تاسیس ورزشگاه فوتبال ساحلی در دهکده گردشگری بوشهر شاهد برگزاری مسابقات بین الملی در استان هستیم.

 

۳- آداب و رسوم و فرهنگ محلی و سنتی خاص در کنار غذاهای سنتی و باکیفیت از دیگر ارزش افزوده هایی است که در استان کمتر مورد توجه قرار گرفته است فراهم سازی اقامت های بوم گردی در کنار برنامه ریزی برای بازارهای سنتی صنایع دستی و بازارهای محصولات دریایی بی تردید در جذب توریسم داخلی و خارجی موثر خواهد بود.

 

۴- ایجاد پلاژهای متنوع و زیبا با امکانات کافی بهروری سواحل خاص و ماسه ای و بی نظییر استان را چند برابر خواهد کرد.

 

۵- ایجاد تالار و هتل های و رستوران های دریایی یکی از راهکارهایی که کشورهای پیشرو در صنعت توریسم دریایی مورد توجه قرار داده اند این پتانسیل در استان بوشهر نیز وجود دارد بطور مثال استفاده از لنج های از رده خارج جهت رستوران و تالار با توجه به محیط بکر و خاطره انگیز بی شک مورد توجه قرار خواهد گرفت بنابراین با ارائه تسهیلات و جذب سرمایه گذاران خصوصی استفاده از این بخش از صنعت توریسم دریایی با چاشنی موسقی سنتی گیرا و جذاب بوشهر از دیگر مزیتهایی است که می توان از آن بهره برد و به جای دو هفته گشت دریایی در ایام نوروز در طول سال این تفریح هیجان انگیز و درآمد زا را در استان داشته باشیم . بی تردید برگزاری مراسم عروسی روی دریای چنان خاطر انگیز است که کمتر کسی می تواند از آن بگذرد پس سرمایه گذاری برروی تالارو رستوران دریایی بی شک سود آور خواهد بود.

 

۶- ایجاد اسکله های مخصوص قایق های تفریحی و سرمایه گذاری بر روی مسافرتهای دریایی از دیگر زمینه هایی است که در صورت توجه مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

 

۷- بیشترین نخیلات کشور و شیرینی رطب و خرمای بوشهر در کنار صید میگو و ماهی در صورت برنامه ریزی مشتاقان خاص خودش را خواهد داشت و جاذبه آن یقینا بر دافعه گرمای تابستان بوشهر پیشی خواهد گرفت.
کارشناسان گردشگری برگزاری تورهای غواصی‌، تورهای دیدن از تخم‌گذاری لاک پشت‌ها و دیدار از لاک پشت‌های عظیم‌الجثه و برگزاری مسابقات ورزشی آبی را در سواحل کشور، فروش صنایع دستی، پرواز بادبادکها، جشنواره‌های ساخت مجسمه‌های شنی و نقاشی غروب دریا، والیبال ساحلی، ماهیگیری، جشنهای ملی و از جمله اقداماتی می‌دانند که می‌تواند توریسم دریایی را رونق دهد و باحضور در نمایشگاه‌‌های بزرگ توریستی و تفریحی می توان تصویری مناسب از جایگاه واقعی ‌این صنعت را به جهانیان عرضه کرد و از سوی دیگر با اتحاذ سیاست‌‌های لازم سرمایه گذاران داخلی و خارجی را ترغیب کرد.


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا