شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 22916
تعداد نظرات: ۰

وقوع دو تصادف در جاده ساحلی بوشهر_دیر در هفته گذشته که منجر به کشته شدن ۶ نفر از هم استانی‌ها شد، باعث شد که در کنار ضرورت تعریض جاده فعلی و احداث بزرگراه، بحث شوتی هم دوباره به یکی از مسائل روز استان تبدیل شود.     حسن محدث زاده – « صدای استان »؛…

تاریخ انتشار: شنبه ، 26 مرداد 1398 - 12:49

وقوع دو تصادف در جاده ساحلی بوشهر_دیر در هفته گذشته که منجر به کشته شدن ۶ نفر از هم استانی‌ها شد، باعث شد که در کنار ضرورت تعریض جاده فعلی و احداث بزرگراه، بحث شوتی هم دوباره به یکی از مسائل روز استان تبدیل شود.

 

 

حسن محدث زاده – « صدای استان »؛ شوتی یکی از چالش‌های اساسی جاده‌های استان به خصوص جاده ساحلی است. جاده‌ای که هم از سویی کم عرض، دو طرفه و بدون شانه است و هم از سویی دیگر چون در ۲۰۰ کیلومتر طول این جاده؛ مرکز پلیس راهی در نظر گرفته نشده؛ به جولان رانندگان شوتی و‌ علاقه مند به سرعت زیاد شده است.

 

 

نیروی انتظامی به دلیل اینکه ‌ها هم حامل محموله قاچاق هستند و هم با زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی و سرعت زیاد، آرامش جاده‎‌ها را به مخاطره می‌اندازند، بر اساس قانون همواره برخورد قهری را با این افراد داشته است. اما با وجود همه تلاش‌های ناجا، پدیده شوتی نه تنها جمع‌آوری نشده بلکه به دلیل شرایط بد اقصادی و کمبود شغل، جوانان بیشتری به این کار ریسک زا روی می‌آورند.

 

 

استاندار بوشهر که رئیس شورای تامین استان نیز است چندی قبل اعلام کرد که نیروی انتظامی، سوای محموله ماشین شوتی، فقط در صورت تخطی از سرعت قانونی، با آنها برخورد کنند.

 

 

اما این تصمیم شورای تامین که چندان هم مستحکم نیست نتوانست باعث تغییر مشی شوتی‌ها شود. شاید یکی از دلایل بی‌اثر بودن تصمیم شورای تامین؛ اطمینان نداشتن شوتی‌ها از اجرای بی‌خطر این تصمیم باشد و همچنان ترجیح می‌دهند ریسک سرعت را بپذیرند اما به عنوان یک قاچاقچی در دام قانون نیفتند.

 

 

 

Image result for ‫خودرو شوتی‬‎

 

 

 

تجربه نشان داده که برخورد قهری و تصمیمات مقطعی نه از سرعت رشد تعداد شوتی می‌کاهد و نه از سرعت حرکت شوتی در جاده‌ها. به زعم این قلم دلیل وضعیت اقتصادی و‌ تعدد و‌ تکثر جوان‌هایی که از سر اجبار به این شغل مبادرت می‌ورزند؛ به جای انکار و برخورد؛ باید شوتی را به رسمیت شناخت. با تدوین ساز و کاری قانونی و مستحکم به جای تصمیمات مقطعی؛ رانندگان به این اطمینان برسند که به جای حرکت کاروانی و‌ سرعتی میگ میگ وار؛ با آرامش می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را پی‌بگیرند.

 

 

فراموش نکنیم که رهبری انقلاب نیز برخورد با پدیده قاچاق را منحصر به قاچاقچیان عمده دانسته و‌ شوتی‌ها و کولبرها را از این قاعده مستثنی کرده‌اند. اگر فکری اساسی صورت نگیرد همچنان جاده‌ها قربانگاه شوتی‌ها و قربانیان شوتی‌ها می‌شود. اگر به جای برخورد قهری کنار شوتی بنشینیم؛ شاید بتوان بخشی از آرامش رفته‌ی جاده را برگردانیم.

 

 

 

 


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا