پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 22702
تعداد نظرات: ۱۰

انتخابات مجلس یازدهم دوم اسفند ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود و استان بوشهر با چهار حوزه انتخابیه در این انتخابات حاضر خواهد شد.   به گزارش « صدای استان »؛ در این نوشتار سعی شده بر اساس آخرین تحرکات نامزدها و بر اساس نظرسنجی‌های اولیه میدانی که صورت گرفته برآوردی از وضعیت…

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 9 مرداد 1398 - 13:58

انتخابات مجلس یازدهم دوم اسفند ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود و استان بوشهر با چهار حوزه انتخابیه در این انتخابات حاضر خواهد شد.

 

به گزارش « صدای استان »؛ در این نوشتار سعی شده بر اساس آخرین تحرکات نامزدها و بر اساس نظرسنجی‌های اولیه میدانی که صورت گرفته برآوردی از وضعیت کنونی نامزدها و احتمالات آینده داشته باشیم.

 

 

Image result for ‫تحرکات انتخاباتی‬‎

 

حوزه جنوب استان

 

 

این حوزه شامل چهار شهرستان جم، عسلویه ، دیر و کنگان است که در دوره فعلی (دوره دهم مجلس) یک نماینده اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا (سکینه الماسی )را به پارلمان فرستادند و در دوره یازدهم که اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود طیف‌های مختلف سیاسی ورود کرده‌اند؛ در این دوره علاوه بر سکینه الماسی، حجت الاسلام موسی احمدی( نماینده سابق) و عسکر جلالیان (نماینده اسبق) ، تعدادی از جوان‌ترها نیز تنور رقابت را گرم‌تر کرده‌اند.

 

سکینه الماسی نماینده کنونی که با توجه به حمایت جوانان و بانوان و اصلاح‌طلبان و با توجه به اقبال عمومی مردم به دولت مستقر موفق شد به پارلمان راه یابد در این دوره کار سخت‌تری خواهد داشت و البته وضعیت سیاسی و میزان مشارکت اصلاح‌طلبان می تواند گره این منطقه را روشن‌تر کند، در این دوره اگر میزان مشارکت اصلاح‌طلبان بالا رود و بقول مشهور آرای خاکستری وارد صندوق‌ها شود الماسی می‌تواند در کورس باقی بماند ولی اگر وضعیت همانند مجلس هفتم شود ( مشارکت پایین اصلاح‌طلبان) که احتمالش کم نیست شانس حجت الاسلام احمدی و یا یک نامزد اصولگرا بیشتر خواهد بود.

 

به نظر می‌رسد خانم الماسی یک ضلع مثلث در میان نامزدهای جنوب استان خواهد بود ، حجت‌الاسلام احمدی نیز ضلع دیگر این مثلث است و از بین نامزدهای جوان تر نیز شاید محمد کارگر یا عابدین زاده بتوانند خود را در ضلع سوم مثلث برای گرم‌تر شدن تنور رقابت نزدیک کنند.

البته این نکته را در نظر داشته باشیم که معمولاً آرای اهل سنت که بیشتر به سمت اصلاح‌طلبان گرایش دارند می‌تواند معادلات انتخابات را برهم بزند کما اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد از حوزه هایی که آرای اصلاح‌طلبان بیشتر بود عسلویه و جنوب استان بوده است.

 

 

حوزه دشتی و تنگستان

 

 

اگرچه در این حوزه، بیشتر نگاه‌ها به شهریاری نماینده فعلی و پورفاطمی نماینده سابق منطقه است لکن در این دوره زینبی از چهره‌های شاخص اصولگرا نیز به طور جدی ورود کرده و بر اساس آخرین برآورد‌ها از اقبال نسبتاً خوبی نیز برخوردار بوده است و هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، وضعیت زینبی مطلوب‌تر می شود، البته نباید از بردستانی و قلندری از نامزدهای جدید و جویای نام و دولاح از چهره‌های متنفذ این حوزه نیز گذشت؛ همچنین نباید از نظر دور داشت که شهریاری با توجه به اینکه عملکرد نسبتا خوبی داشته و چهره آرام و دور از حواشی داشته است کماکان دارای شانس است و پورفاطمی هم با توجه به شخصیت کاریزماتیک و جذابی که دارد و با توجه به حمایت سادات منطقه همواره وزنه‌ای قابل توجه در انتخابات است.

 

در این حوزه باید منتظر ماند و در پاییز امسال براورد دقیق‌تری انجام داد تا نتیجه‌گیری بهتری از وضعیت آرای نامزدها صورت گیرد.

 

حوزه دشتستان

 

 

دشتستان از مهم‌ترین و پر ترافیک‌ترین حوزه‌های انتخابیه به شمار می‌رود و همواره انتخابات مجلس در این حوزه چالشی و بسیار حساس بوده است.

 

در دوره دهم مجلس، محمد باقر سعادت با حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به مجلس راه یافت، در حالی که رقابت نسبتاً نزدیکی با مختاری نامزد اصولگرایان داشت.

 

Related imageمعمولاً انتخابات در دشتستان با میانگین کشوری نزدیک است و هر دوره که در سطح کشور اصلاح‌طلبان در اکثریت بوده‌اند نماینده دشتستان نیز اصلاح‌طلب بوده و بالعکس؛
در این دوره با وجود چند چهره سرشناس اصلاح‌طلب و اصولگرا به نظر می‌رسد رقابت نزدیکی بین طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا در دشتستان وجود داشته باشد.

 

 

در بین اصولگرایان در دشتستان علاوه بر چهره های همیشگی و قدیمی که سابقه چندین دوره حضور در انتخابات را دارند چهره های جوان و ارزشی جایگاه نسبتاً مطلوب تری در بین این طیف دارند و این مسئله وضعیت را در دشتستان متفاوت کرده است.

 

غلامرضا مختاری، حجت الاسلام موسوی نژاد و مهندس رازقی از بین چهره‌های قدیمی اصولگرایان از نامهای احتمالی برای حضور در انتخابات هستند که البته به نظر می‌رسد با اقبالی از سوی اصولگرایان مواجه نشوند و کاری سخت داشته باشند، دکتر رضایی از چهره های جوان و جدی‌ ترین کاندیدای منتقد دولت مستقر و همچنین دکتر مزارعی و دکتر دهقانفرد از چهره‌های نسبتاً جوان در این دوره فعالیت چشمگیری داشته‌اند که البته دکتر رضایی با وجودیکه دیرتر از سایر رقبا وارد عرصه انتخابات شده، ولی به عنوان یک چهره جوان با اقبال بیشتری از سوی طیف ارزشی و حزب اللهی مواجه شده است و دکتر دهقانفرد نیز با توجه به فعالیت گسترده در چند سال اخیر، دارای سبد رای نسبتا خوبی است.

 

در بین اصلاح‌طلبان نیز با وجودی که هنوز ورود چهره‌های قدیمی قطعی نشده ولی زمزمه‌هایی از حضور مهندس کدخداپور و دکتر عمادی شنیده می‌شود که در کنار چهره‌های جوان‌تر و از جمله اسماعیلی، احمدزاده، یوسفی و شبانکاره و البته با حضور سعادت نماینده فعلی مجلس می‌تواند یک رقابت درون‌حزبی جذاب را ایجاد کند و پیش بینی می‌شود در صورت حضور کدخداپور اقبال اصلاح‌طلبان سنتی به سمت این نامزد همیشه حاضر بیشتر شود و با وجودی که چندین بار خود را در معرض آرای مردم قرار داده ولی باز هم با دارا بودن چهره کاریزماتیک و با تیم قوی و انتخاباتی که دارد می‌تواند معادلات را تغییر داده و به رقیبی جدی برای نامزد اصولگرایان تبدیل شود.

 

در صورت حضور کدخداپور می‌توان دکتر رضائی از طیف اصولگرایان و مهندس کدخداپور و محمدباقر سعادت از طیف اصلاح‌طلبان را از اضلاع اصلی مثلث رقابت نامزدها در مجلس یازدهم در دشتستان بر شمرد و البته در حوزه دشتستان برای اظهارنظر دقیق‌تر نیازمند زمان بیشتری هستیم و با شکل‌گیری آرایش قطعی نامزدها موشکافانه تر این حوزه را بررسی خواهیم کرد.

 

 

حوزه بوشهر، گناوه و دیلم

 

پرجمعیت‌ترین حوزه استان طبیعتاً یک رقابت جذاب و حساس خواهد داشت و با توجه به این که مرکز استان نیز در این حوزه قرار دارد نگاه‌های بیشتری را به سمت خود جلب کرده است.

 

در دوره کنونی (مجلس دهم ) حجت الاسلام خدری که هنوز هم در اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن وی تردید وجود دارد موفق شد با حمایت بدنه اصلاح‌طلبی و با پشتیبانی اعتدال گرایان و طرفداران دولت راهی پارلمان شود و البته در همان ماه‌های نخست زمامداری، وارد اختلاف نظر با مدیران ارشد دولت در استان شد و چالشی سخت را رقم زد.

 

اکنون اما با تجربه بیشتری که اندوخته و با پختگی بیشتر در آستانه انتخابات در صدد جلب حمایت اصلاح‌طلبان است و به نظر می‌رسد از نامزدهای جدی برای ورود به پارلمان باشد هرچند که با توجه به دلزدگی اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها به نظر می‌رسد کار بسیار سختی داشته باشد.

 

الهام بارگاهی و امان شجاعی و یکی دو چهره جوان نیز از سمت اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم در حوزه بوشهر مطرح هستند که در صورت ورود جدی به صحنه می‌توانند آرایش اصلاح طلبان را دچار تغییر کنند و از طرف دیگر اصولگرایان نیز با جمیری (نماینده سابق مجلس) ، دکتر زینب اسماعیلی، میگلی‌نژاد( نماینده اسبق) و چند چهره جوان ورود خواهند کرد.

در صورت مشارکت بالای اصلاح‌طلبان، می‌توان شانس نامزد این جناح را برای ورود به پارلمان بالا دانست ولی در صورتی که وضعیت کنونی حاکم باشد و اصلاح‌طلبان رغبتی به حضور نداشته باشند شاید این دوره صندلی سبز بهارستان به یک نامزد اصولگرا برسد.

 

در تحلیل آینده که همراه با نظرسنجی گسترده‌تر میدانی خواهد بود چینش نامزدها و جناح‌های سیاسی روشن‌تر خواهد شد و می ‌توان برآورد دقیق تری از وضعیت انتخابات در تمامی حوزه‌های استان داشت.


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۱۰
ناشناس
13:58 - 1398/05/09

آقای شهریاری تا ما میدونیم کار خاصی نکرده و کسی ازش راضی نیست و اقبال اصلا نداره لطفا تحلیل های دقیق تری داشته باشید

    ناشناس
    13:58 - 1398/05/09

    سلام، دقیقا درست فرمودید، تحلیل های شما دقیق نیست، مثلا تا جایی که من اطلاع دارم آقای کرمی در تنگستان با توجه به پشتوانه قبلی، یکه تاز است. ولی در این متن، حالا سهوا یا عمدا اسمی از ایشان برده نشده است.

دشتستانی
13:58 - 1398/05/09

اگر سید مهدی موسوی نژاد بیاید شک نکن رقیبی در کنارش نیست چون تنها نماینده ای که توانست نام دشتستان در مجلس
برتی حقوقش بصدا در بیاورد سید مهدی بود و هنوز نطق های کوبندش در میان مردم سر زبان هست
زنده باد سید مهدی . زنده باد مرد مردمی . زنده باد کسی که مجلس ترس از حضورش در مجلس دارد

ناشناس
13:58 - 1398/05/09

سلام بدون شک با ورود سید مهدی موسوی نژاد به انتخابات دشتستان معادلات انتخابات به هم خواهد خورد

علی دهقان خوشمکانی زاکر اهلبیت
13:58 - 1398/05/09

دشتستان دکتر احمدزاده وکدخداپور وضع بدی ندارند.بوشهر خدری خوبه.کنگان الماسی وضعش بدنیست.تنگستان هم شک تو رای اوردن سید مجتبی پور فاطمی نکنید.البته برازجان مختاری هم طرفداراندخاص خودرادارد.انشالله هرکه برود برای مردم خوب باشد وخیر.ارزوی توفیق دارم.علی دهقان

اسماعیلی
13:58 - 1398/05/09

دورود بر حاج باقر سعادت، نماینده دور بعدی ما فقط اوست

ناشناس
13:58 - 1398/05/09

چرا از کاندیدای مد. نظر. خودتون فقط پرده برداشتید. جوانان دیگری. هم در این مسیر اعلام حضور کرده اند مثل دکتر. عبدالحسین زارعی ودکتر کرمی و خیلی های دیگر این یک سمته بودن شما را نشان میدهد زنده باد دشتی و تنگستان زنده باد جوانان

فعال سیاسی
13:58 - 1398/05/09

در این دوره رای را پول بیشتر و طایفه های بزرگ مشخص خواهند کردولی آقای کدخداپور دشتستان که هیچ استان بوشهر به تو نیاز دارد. اما متاسفانه فعالین اصلاح طلب زمانی به سراغ امیرکبیر می روند که فضای سیاسی کشور و حال و روز مردم خوب نیست. جناب کدخداپور متاسفانه مشکل عمده ای که دارند بعد از انتخابات در میان مردم حضور ندارند که از نقاط ضعف این مرد بزرگ است. اما هیچ کسی کارایی و کارآمدی افرادی چون تبادار و کدخداپور برای بوشهر را انکار نمی کند. آرزوی موفقیت برای این مرد بزرگ

شهروند
13:58 - 1398/05/09

کدخداپور مانند گذشته در میان مردم مقداری از چهره ی کاریزماتیک خود راازدست داده است.اصلاحات دشتستان در سال ۹۴ به دلیل منافع سیاسی از حمایت ایشان سر باز زد و از ایشان خواستند که در انتخابات شرکت نکند.و با این عمل باعث شد نامزدی ضعیف که سابقه ی اجرایی ندارد انتخاب شود

ناشناس
13:58 - 1398/05/09

مطمئن باش که یک ضلع مثلث جنوب استان دکتر رضوی جوان است و پیروز میدان انتخابات خواهد سد متاسفانه در گزارش شما نیومده بنابراین گزارش نقص دارد

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا