جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 22486
تعداد نظرات: ۰

همزمان با آغاز فصل گرما، میزان مصرف برق خانواده‌ها ناشی از استفاده از وسایل سرمایشی بیشتر شده است. « صدای استان »؛ از فارس گرفته تا خوزستان و بوشهر و از اصفهان گرفته تا کهگیلویه و بویراحمد وضعیت مصرف برق در شرایط زرد و قرمز قرار گرفته است. شرایط در استان‌های جنوبی از آنجایی حادتر…

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 30 تیر 1398 - 10:52

همزمان با آغاز فصل گرما، میزان مصرف برق خانواده‌ها ناشی از استفاده از وسایل سرمایشی بیشتر شده است.

« صدای استان »؛ از فارس گرفته تا خوزستان و بوشهر و از اصفهان گرفته تا کهگیلویه و بویراحمد وضعیت مصرف برق در شرایط زرد و قرمز قرار گرفته است. شرایط در استان‌های جنوبی از آنجایی حادتر است که کولر آبی در خیلی از این مناطق جوابگوی خانه‌ها و سایر مشترکان نیست و ناچارا کولرگازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وضعیت زرد و قرمز مصرف برق در جنوب کشور/ خاموشی در کمین است

این در حالیست که مشکل ماینرهای استخراج بیت کویین نیز بار اضافی به شبکه برق وارد کرده است تا شرایط بیش از پیش به سمت خاموشی‌ها می‌برد. در عین حال پمپ‌های آب نیز که در هر واحد مسکونی استفاده می‌شود باعث افزایش مصرف برق شده‌اند.

اصفهان و مشکل پمپ‌های آب

در اصفهان وجود پمپ‌های آب باعث شده که مصرف برق در مشترکان خانکی رو به افزایش رود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان در خصوص مصرف برق به خبرنگار مهر گفت: از سال گذشته به دلیل پایین آمدن فشار آب شهری، استفاده از پمپ آب و کولرهای گازی افزایش یافته و به تبع آن مصرف برق هم بالاتر رفته است؛ ما نمی‌توانیم به شهروندان بگوییم که از کولر استفاده نکنند اما این خواهش را داریم در ساعات گفته شده (۱۲ تا ۱۶) مصرف را کاهش دهند.

عسگری با اشاره به لزوم فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان در زمینه صرفه جویی در مصرف برق تصریح کرد: هزاران بروشور در بین مردم در مناسبت‌های مختلف توزیع شده و همچنین از ۶۰ بازنشسته اداره برق به عنوان مروجان مصرف بهینه برق استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه با شهرداری اصفهان برای نصب بیلبوردهای شهری هماهنگی کردیم تا اطلاع‌رسانی در این زمینه افزایش پیدا کند، گفت: همچنین ۵۰ فرهنگسرا میزبان کلاس‌های آموزشی در زمینه صرفه جویی در مصرف برق هستند و این علاوه بر آموزش ۴۰ هزار دانش‌آموزی است که در سال تحصیلی جاری انجام شده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه سال گذشته حدود ۸۰ مگاوات صرفه‌جویی انرژی برق را در بخش ادارات داشتیم، گفت: امسال نیز به همه ادارات ابلاغ شد که الزامات مصرف بهینه را رعایت کنند تا شرایط خاموشی‌ها را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: این اطلاع رسانی به مردم انجام شده است که برای کولرهای خانگی سایبان نصب کنند و تعویض فیلترهای کولر گازی انجام شود، همچنین تنظیم ترموستات، عدم استفاده از پمپاژ آب برای آبیاری، استفاده از نور طبیعی، خاموش کردن برق امام زاده‌ها، از دیگر موارد مورد تذکر بوده است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه آب زاینده رود به شکل مقطعی گشوده می‌شود، گرمای هوا در اصفهان در روزهای گذشته افزایش یافته است و بر این اساس شاهد اوج مصرف برق به دلیل استفاده از کولرهای آبی و گازی هستیم، کمبود آب موجب شده تا در ساعاتی از روز در برخی محلات اصفهان آب قطع شده و یا به حداقل ممکن کاهش پیدا کند که در این شرایط مردم مجبور به استفاده از کولر گازی و یا پنکه هستند، این امر لزوم صرفه جویی در مصرف برق را برای استفاده همه همشهریان از منابع برق و آب ضروری می‌سازد.

فارس در آستانه وضعیت قرمز

استان فارس در مصرف برق با توجه به اوج گرما و نیاز مردم به وسایل سرمایشی، در وضعیت قرمز در روز و نارنجی در طول شب قرار گرفته است.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ توزیع برق شیراز در عین حال با توجه به عدم رعایت شهروندان در مصرف برق بیان کرد: قطعاً در وضعیت قرمز به ویژه در روز و شب‌ها نارنجی قرار می‌گیریم.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف برق در روز و ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۸ است، ادامه داد: از نیم ساعت پیش از غروب آفتاب تا ۱۲ شب این روند ادامه دارد و شب‌ها در وضعیت نارنجی قرار داریم.

منصوری صبا مهمترین وضعیت را به ساعت‌های پرمصرف روز دانست و گفت: روزها وضعیت مصرف برق بغرنج‌تر است.

به گفته معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق شیراز، متأسفانه مردم در مصرف برق کمک نکردند، اگر مردم در هر کاری که انجام می‌دهند حدود ۱۰ درصد مدیریت مصرف کنند و در فاصله ساعت ۱۲ تا ۱۸ به ما کمک کنند قطعاً وضعیت در ناحیه سبز می‌ماند و مجبور به اعمال خاموشی نخواهیم شد.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه طی روزهای اخیر آیا اعمال خاموشی در مناطقی از شیراز داشته‌ایم، گفت: همه شهرها سهمیه بندی داشته و چنانچه شهری رعایت مصرف نکند دچار سهمیه بندی خواهند شد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ توزیع برق شیراز با این حال اعلام کرد: سهمیه بندی خاموشی در شیراز از آنجاکه اعمال نشده به جایی اعلام نکردیم، اما اگر مدیریت شبکه و دیسپاچینگ ملی به ما اعلام کند از سقف مصرف عبور کردیم و موظف هستیم به سقف برسیم، چنانچه مردم کمک نکنند ناچاریم مانند سال گذشته خاموشی دوره‌ای بدهیم.

منصوری صبا درخصوص مقابله با مشترکانی که دستگاه‌های استخراج پول مجازی در منزل دارند یا با استفاده از برق کشاورزی و صنعتی اقدام به نصب کرده‌اند، گفت: از نظر اداره برق کاملاً غیرمجاز است و هرجا این دستگاه‌ها مشاهده شود کلاً برق آن واحد قطع و کنتور جمع می‌شود.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ توزیع برق شیراز به خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا تاکنون برخوردی در این خصوص شده است، گفت: در شهر شیراز به ندرت، اما جاهایی بوده که مقابله شده و اگر هم همچنان چنین مواردی دیده شود و گزارش مردمی داشته باشیم قطعاً برخورد می‌کنیم.

وی از شهروندان درخواست کرد چنانچه با چنین دستگاه‌هایی در اماکنی روبه رو شدند آن‌را به شماره ۱۲۱ شرکت توزیع برق شیراز گزارش کنند.

وضعیت برق در ۶۰ درصد استان بوشهر زرد و قرمز است

سرانه مصرف برق در استان بوشهر بسیار بالا است و این مصرف بالا باعث شده تا وضعیت برق مصرفی ۶۰ درصد شهرستان‌های استان قرمز و زرد شود که عبور از این وضعیت نیازمند مصرف بهینه است.

اردشیر مذکوری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در ارتباط با آخرین وضعیت برق مصرفی شهرستان‌های استان بوشهر اظهار داشت: وضعیت برق مصرفی شهرستان‌های دشتستان کنگان، جم، گناوه و محدوده منطقه سه شهرستان بوشهر شامل شهرهای چغادک و عالی‌شهر و روستاهای حومه قرمز (پرمصرف) شده و شهرستان‌های دیر، دشتی، گناوه نیز در وضعیت زرد (مصرف رو به افزایش) قرار گرفتند.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین ارزیابی شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دیلم و عسلویه نیز از لحاظ برق مصرفی در محدوده وضعیت سبز قرار گرفتند.

نام استان وضعیت
اصفهان * استفاده از پمپ‌های آب، مصرف برق را افزایش داده‌اند.

*بازنشستگان برق، مروج مصرف بهینه شدند.

فارس * مصرف برق در آستان وضعیت قرمز قرار دارد.

*مردم همکاری نکنند، خاموشی اجتناب ناپذیر است.

* کنتور استفاده کنندگان از ماینر قطع می‌شود.

بوشهر * مصرف برق در ۶۰ درصد استان بوشهر زرد و قرمز است.

* مردم بهینه مصرف کنند.

خوزستان * خوزستان در وضعیت قرمز مصرف برق است.

* در خرداد مصرف برق دو بار در محدوده پیک قرار گرفت.

هرمزگان * مصرف برق در هرمزگان ۴ برابر شد.

* در صورت ادامه روند فزاینده مصرف برق، خاموشی اعمال می‌شود.

لرستان *وضعیت مصرف برق لرستان در محدوده سبز است اما مشترکان باید همچنان مراقبت کنند.
کهگیلویه و بویراحمد *برنامه مدیریت مصرف در کهگیلویه و بویراحمد اعمال شده است.

مذکوری ادامه داد: در ارتباط با شهرستان‌های خارج از وضعیت قرمز و زرد برق مصرفی از مشترکان فهیم هم استانی انتظار است با درک وضعیت موجود نهایت تلاش خود را برای مصرف بهینه برق به کار گیرند.

وی یادآور شد: مصرف بهینه به معنی محدودیت در مصرف نبوده بلکه رعایت راهکارهایی است که منجر به کاهش مصرف و افزایش میزان پایداری برق می‌شود.

وی افزود: در این زمینه نگه داشتن دمای کولر روی ۲۴ درجه و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در ساعت پیک بار (۱۲ تا ۱۷) باید به صورت جد در دستور کار مشترکان محترم قرار گیرد.

مصرف برق در محدوده قرمز

به علت گرمای شدید در خوزستان، تأمین و انتقال برق در این استان به سختی صورت می‌گیرد و در اغلب روزها شرایط تأمین برق در استان به وضعیت قرمز هم رسیده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از مشترکان و مصرف کنندگان خواست تا همانند سال قبل با استفاده بهینه از انرژی برق و جابجایی مصارف غیرضروری به ساعت‌های خارج از پیک (ساعت ۱۳ تا ۱۷ و غروب آفتاب تا ۲۳ شب) صنعت برق را در عبوری ایمن از تابستان ۹۸ همراهی کنند.

دشت بزرگ همچنین با بیان اینکه خوزستان در محدوده قرمز و جزو مناطق پر مصرف برق در کشور قرار گرفته است، تصریح کرد: مصرف برق در کلانشهر اهواز نیز در محدوده زرد و هشدار قرار دارد و مشترکان با کاهش حداقل پنج درصدی در مصرف، در وضعیت سبز و پایدار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان عنوان کرد: پیک بار در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ در ماه‌های تیر و مرداد رخ داده بود ولی امسال به دلیل گرمای هوا و رشد مصرف، تاکنون دو بار در خرداد ماه اتفاق افتاده است.

دشت بزرگ با ابراز نگرانی نسبت به رشد قابل توجه مصرف برق تاکید کرد: اگر مصرف برق بر همین مدار ادامه داشته باشد پرباری برای شبکه خطراتی خواهد داشت و ممکن است بعضی از تجهیزات دچار مشکل شوند و نیاز به جایگزینی یا تعمیر داشته باشند.

وی، پایداری و مدیریت شبکه را یک مقوله مشارکتی با همکاری مصرف کنندگان توصیف کرد و گفت: مصرف کننده ها نقش اصلی را در مدیریت شبکه بر عهده دارند و از آنها می‌خواهیم در پایداری شبکه برق حتی با خاموش کردن یک لامپ غیر ضروری سهیم باشند.

دشت بزرگ در خصوص برنامه‌ها و اقدامات اندیشیده شده برای عبور از تابستان ۹۸ اظهار کرد: در سال ۹۸ برنامه ریزی صورت گرفته تا در لحظه پیک نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی استان هر کدام چهار هزار و ۴۸۰ مگاوات برق تولید کنند و با اقدامات مدیریت مصرفی و صرفه جویی ۹۶۱ مگاواتی در شبکه، بدون خاموشی از تابستان عبور کنیم.

دشت بزرگ بیان کرد: هشت هزار و ۸۸۰ مگاوات برای پیک تابستان ۹۸ پیش بینی شده که باید با اقدامات مدیریت مصرف و صرفه جویی ۹۶۱ مگاواتی که به شرکت‌های برق استان ابلاغ شده، آن را در محدوده هفت هزار و ۹۱۹ مگاوات سال قبل نگه داریم.

اعمال برنامه مدیریت مصرف در کهگیلویه و بویراحمد

شرایط مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد نیز به جایی رسید که برنامه مدیریت مصرف در این استان با هدف کنترل مصرف برق و جلوگیری از خاموشی عملیاتی شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با ارائه آمارهای ثبت شده مصرف در روز چهاردهم تیرماه در گفتگو با خبرنگار مهر از ثبت ۳۹۱ مگاوات با پیک بار ساعت ۱۶ در استان خبر داد.

داود راهزادی با بیان اینکه در شب ۱۴ تیرماه ۳۸۵ مگاوات مصرف با پیک بار ساعت ۲۲ را در استان شاهد بودیم، افزود: آمار چهاردم تیرماه کاهش ۹. درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

راهزادی از مصرف ۱۵۱ مگاوات با پیک بار ساعت ۱۴ در شهرستان گچساران در ۱۴ تیرماه خبر داد و بیان کرد: این آمار نیز کاهش ۱۳ مگاواتی نسبت به مدت مشابه سال قبل را به ثبت رسانده است.

شرایط سبز در لرستان

اما در لرستان مصرف برق در شرایط بهتری قرار گرفته و در حالی مصرف برق در لرستان در وضعیت «سبز» قرار دارد که در صورت صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مشترکین لرستانی، تابستانی با حداقل خاموشی را پشت سر خواهیم گذاشت.

قباد رستمی مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به وضعیت مصرف برق در استان لرستان، اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر مصرف برق در استان، در شرایط سبز بوده و حتی به وضعیت زرد هم هنوز نرسیده است.

وی با بیان اینکه تقریباً یک هفته در خرداد ماه از وضعیت قرمز رد کرده بودیم، گفت: اما آن زمان پیک و اوج مصرف شبکه سراسری اتفاق نیفتاد، الان مشکل خاصی در استان با همکاری مردم در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و اداری که با دستور استاندار ساعت فعالیت دستگاه‌ها جابجا شد، نداریم و در حال حاضر در وضعیت سبز قرار داریم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق لرستان در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست‌های شرکت برق استان در راستای سیاست‌های وزارت نیرو و شرکت توانیر است، عنوان کرد: مردم اگر بین پنج تا ۱۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند مشکلی در خصوص تأمین برق استان نخواهیم داشت.

افزایش چهار برابری مصرف برق در هرمزگان

در هرمزگان نیز مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان گفته است در خرداد ماه امسال نسبت به خرداد سال گذشته ۴ برابر افزایش مصرف داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه پیک گرمایی کشور در اواخر تیر و مرداد است، افزود: وزارت نیرو در حال پیاده کردن برنامه مدیریت مصرف در تمامی استان‌ها است. در استان هرمزان ۷۰ درصد مصرف برق مربوط به مشترکان خانگی است و به همین دلیل توجه بیش از پیش مصرف کننده عام به صرفه جویی را خواستاریم.

ذاکری عنوان کرد: به دلیل سهم بیشتر مشترکان خانگی در مصرف همراهی این دسته نیز بیشتر نیاز است. مشترکان پر مصرف با ۱۶ درصد افزایش هزینه‌ی برق در صورت استفاده‌ی بیشتر از مقدار الگوی مصرف تعیین شده روبرو خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: تا کنون برنامه زمان بندی برای خاموشی در تابستان نداریم ولی در صورت افزایش مصرف آمادگی زمان بندی خاموشی وجود دارد.

به گفته ذاکری، بر اساس پایش لحظه‌ای و آنلاین برق ۴۵ مشترک که بیشتر آنها اداره‌های دولتی هستند به وضعیت قرمز رسید برق آنها را قطع کردیم و ۳۱ مشترک نیز اخطار گرفتند. تا کنون ۵۸۰۰ مشترک پر مصرف در استان شناسایی شده که حدود یک درصد از مشترکین خانگی را شامل می‌شود.

به گزارش مهر، به هر حال اگر روند مصرف برق به شرایط مناسبی نرسد و همچنان در حالت قرمز بماند، احتمال اعمال خاموشی نیز وجود دارد از این رو به نظر می‌رسد رعایت صرفه جویی و مدیریت در مصرف برق برای مشترکان امری ضروری باشد تا شرایط به وضعیت بدتر نرسد.

تنظیم دمای وسایل سرمایشی، خاموش نگه داشتن لامپ‌ها در طول ساعات روز و مدیریت استفاده از وسایل برقی پر مصرف باعث می‌شود شرایط بحرانی برای اعمال خاموشی به وجود نیاید.


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا