پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 21277
تعداد نظرات: ۰

چهارمین دورۀ کارگاه‌های آموزشی مداوم با موضوع کشت سلول‌های بنیادی با حضور اساتید گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با همکاری دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی مارینومیکس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس برگزار شد. به گزارش «صدای استان» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ مدیر پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس درباره چهارمین دوره…

تاریخ انتشار: شنبه ، 28 اردیبهشت 1398 - 10:30

چهارمین دورۀ کارگاه‌های آموزشی مداوم با موضوع کشت سلول‌های بنیادی با حضور اساتید گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با همکاری دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی مارینومیکس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس برگزار شد.

به گزارش «صدای استان» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ مدیر پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس درباره چهارمین دوره کارگاه‌های آموزشی مداوم، گفت: برنامه این کارگاه در دو روز تدوین شده است که در روز اول کشت سلول‌های بنیادی با هدف آموزش استخراج و کشت سلول‌های مزانشیمی چربی و مغز استخوان موش سوری انجام گردید و روز دوم کارگاه که در هفته جاری برگزار خواهد شد، با هدف استخراج و کشت سلول‌های مزانشیمی ژله وارتون بند ناف انسان و فریز کردن سلول‌های بنیادی و در دو بخش تئوری و عملی برگزار خواهد گردید.

دارا جوکار اضافه کرد: در بخش تئوری کارگاه، دو تن از اعضای هیأت علمی گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، خانم دکتر بنفشه اسماعیل‌زاده و آقای دکتر محمد علی زارع، درباره آشنایی با مقدمات کار با آزمایشگاه و مواد و وسایل مورد نیاز، کشت سلول‌های مزانشیمی چربی و کشت سلول‌های مزانشیمی مغز استخوان به صورت تئوری تدریس کردند.

وی با اشاره به این که برای شرکت‌کنندگان گواهی معتبر بین‌المللی صادر می‌شود، گفت: در ادامه کارگاه کشت سلول‌های بنیادی توسط علیرضا افشار، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی مارینومیکس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس دو موش ماده سوری تشریح شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این تشریح، پس از بی‌هوشی موش‌ها، چربی‌های اطراف تخمدان هر دو موش جدا شدند. همچنین استخوان‌های فمور (ران) و تیبیا (ساق پا) هر دو موش جداشده و بافت ماهیچه‌ای اطراف آن جدا گردید. سپس بافت‌های چربی و مغز استخوان به صورت جداگانه درون دو عدد فالکون به آزمایشگاه کشت سلول منتقل شدند.

جوکار با اشاره به ادامه بخش عملی کارگاه در آزمایشگاه پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس، گفت: در بخش عملی کارگاه مدرسان آقای علیرضا افشار و خانم زهره فرار تدریس را در آزمایشگاه‌های کشت سلول آغاز کردند. همچنین آقایان محمدرضا کشتکار و امیر منصور آذرباد و خانم‌ها فیروزه جهانفر و نغمه زارع به عنوان راهنما در کنار اساتید در بخش عملی فعالیت کردند.

مدیر پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت آموزش دانشجویان و آشنایی آنان با انجام کارهای عملی در آزمایشگاه‌های تخصصی شرکت‌کنندگان در تمامی مراحل کار از جمله کار با سانتریفیوژ و اضافه کردن محیط کشت در کار عملی وارد شده و با عملیات کشت به صورت عملی آشنا شدند.

وی در پایان افزود: شرکت‌کنندگان از آکواکالچر و موجودات دریایی درون آزمایشگاه بازدید کردند که آقای حسین آذری، مسئول آزمایشگاه درباره موجودات دریایی خاص موجود در این آزمایشگاه و کاربردهای علمی و پژوهشی آن‌ها توضیحات کاملی را ارائه کردند.

این کارگاه علمی – عملی چهارمین دوره از کارگاه‌های مداوم است که توسط پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس با همکاری کمیته تحقیقات دانشجویی مارینومیکس برگزار می‌شود و در سال گذشته نیز سه کارگاه آموزش مداوم برگزار شد.


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا