جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 20311
تعداد نظرات: ۰

محمد مهدی علی پور   « صدای استان »؛ بی شک گفت و گو تأثیر فراوانی در رشد و پویایی جامعه دارد و در تعریفی جامع تر ، گفت و گو راه نجات بخش و امیدآفرین یک جامعه است. بستر سازی یک گفت و گو در سطح ملی نیاز به ابزارهایی دارد که تا کنون…

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 13 اسفند 1397 - 15:30

محمد مهدی علی پور

 

« صدای استان »؛ بی شک گفت و گو تأثیر فراوانی در رشد و پویایی جامعه دارد و در تعریفی جامع تر ، گفت و گو راه نجات بخش و امیدآفرین یک جامعه است.
بستر سازی یک گفت و گو در سطح ملی نیاز به ابزارهایی دارد که تا کنون جامعه ایرانی یا فاقد آن بوده است و یا در خوشبینانه ترین حالت در برخی بزنگاه ها شاهد آن بوده ایم که گفت و گوی سالم ایجاد شده و نتیجه مثبت آن را مردم چشیده اند ولی متاسفانه مقطعی بوده و عدم استمرار آن گاها لطمات جبران ناپذیری به جامعه زده است.بی شک آن مانع همان نگاه آنتاگونیسمی است که سالها در جامعه ما نهادینه شده است و این نگاه ریشه در رفتار مسؤلان و مدیران کشور داشته و به تبع جامعه نیز درگیر آن شده است.
همانگونه که در تعریف آنتاگونیسم می خوانیم مبارزه بر ضد یکدیگر و عدم تمایل به گفت و گو شاکله اصلی این نوع تفکر است و قطعا آنتاگون ها علاقه زیادی به منولوگ دارند و از دیالوگ بیزار.
عدم مشاوره پذیری ، عدم پذیرش اشتباه ، عدم تحمل نقد و عدم تحمل مخالف از دیگر ویژگی های نگاه آنتاگونیسمی است و این عدمها همگی نشان از بیزاری این افراد از گفت و گو دارد و قطعن در این شرایط منولوگ را بیشتر می پسندند و در مواجهه با ایجاد دیالوگ پرخاشگری می کنند و نمایان تر می شوند.
جامعه ی امروز ایران در بخش های زیادی چنین تفکری بر آن مسلط شده است. برخی مسؤلین که نکته جالب ، تعدادی از آنان از طریق انتخابات بر مسندی نشسته اند ، خود یک آنتاگون هستند و تمایلی به گفت و گو با مردم ندارند.همانگونه که اشاره شد افراد جامعه نیز متاسفانه تحت تأثیر چنین نگاهی قرار گرفته اند و ما هر روز شاهد آن هستیم که چه در فضای حقیقی و چه مجازی افراد تحمل پذیری بسیار پایینی نسبت به دیدگاه های مخالف دارند و زود گارد می گیرند و از گفت و گو فاصله می گیرند. این نوع رفتار تبعات روانی زیادی نیز می تواند در بر داشته باشد و در برخی پرونده های قضایی مشاهده می شود که منشا اختلاف عدم پذیرش گفت و گو بوده است و این نپذیرفتن موجب خسارات جبران ناپذیری برای افراد جامعه می شود. در عرصه سیاسی،فرهنگی،اجتماعی نیز آنتاگونیسم نگاه غالب شده است و امیدوارم با فرهنگ سازی و تمرین گفت و گو بتوان این نگاه غلط را در جامعه حذف کرد.
باید پذیرفت که برای رسیدن به جامعه ی پیشرفته ، پویا و بانشاط راهی جزء بستر سازی یک گفت و گو خوب در جامعه نداریم و از منولوگ به سمت دیالوگ می بایست حرکت کرد.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا