چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 20144
تعداد نظرات: ۰

امان الله شجاعی « صدای استان»؛ راجع به اقدامات ترامپ، باید گفت که دلایل چنین اقداماتی از طرف او زیاد است. زیرا نباید انتظار داشت که وی به مثابه یک سیاستمدار کهنه کار، آدم با برنامه ای باشد و از روی خرد سیاسی کاری را انجام دهد. ولی باید توجه داشت که در این حرکت…

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 30 بهمن 1397 - 11:52

امان الله شجاعی

« صدای استان»؛ راجع به اقدامات ترامپ، باید گفت که دلایل چنین اقداماتی از طرف او زیاد است. زیرا نباید انتظار داشت که وی به مثابه یک سیاستمدار کهنه کار، آدم با برنامه ای باشد و از روی خرد سیاسی کاری را انجام دهد. ولی باید توجه داشت که در این حرکت ویژه، می توان گفت که دلایل اقدام ترامپ به خرد سیاسی بسیار نزدیک است و در همین حد هم خطرناک.Image result for ‫نیروهای آمریکایی در سوریه‬‎

به نظر بنده آن دلایل عبارتند از:
ا-به دلیل این که اکثریت مردم آمریکا طرفدار جنگ‌نیستند ، ترامپ نمی خواهد که قبل از شروع دور دوم ریاست جمهوری برای خودش دشمن تراشی کند.
۲-عربستان سعودی و اسراییل آرزو داشتند و دارند که ترامپ وارد جنگ با ایران شود وآن ها حامی باشند و نه این که خودشان مستقیم با ایران وارد جنگ شوند. احتمالا ترامپ ویا “شورای سیاست خارجی آمریکا” و کنگره که اکثریتش دموکرات ها هستند، متوجه مطلب بوده (شده) اند.ولی ترامپ اضافه برآگاهی از این موضوع، با این اقدام، درد سر خود را کم کرده و از میدان چانه زنی خارج شد۰
۳- ترامپ با خروج از سوریه و جابه جایی ۵۰۰ کیلومتری تا استقرار در عراق، تنها یک جابه جایی ساده انجام داده و همزمان که شاید کمتر لطمه می خورد، می تواند در صورت نیاز، ضربه ای هم بزند.
۴- ترامپ با این کار، قصد داردکه ایران را تحت فشار قرار دهد که نتواند جاپایی دلبخواه در سوریه داشته باشد و به اصطلاح می خواهد در جهان اورا سیبل کند تا نگاه های منفی به سمت ایران باشد و او بتواند در این رابطه سخنرانی و تبلیغ نماید.
۵-ترامپ با این کارش تاحدودی دل روسیه را هم به دست می آورد و کار را به او وا می گذارد. ولی اگر جنگی مجدد در خاور میانه و در رابطه با سوری رخ دهد،این روسیه است که در باطلاقش گرفتار می شود و نه آمریکا.
۶- به نظر می رسد که نگاه کلی در بین سیاستمداران و نخبگان آمریکا و نیز ترامپ این است که به اتفاق بریتانیای پس از برگزیت، برنامه های بزرگ و سختی در پایان سال ۲۰۱۹ برای جهان داشته و یا دارند و بر روی آن متمرکزند و موقتا از کارهای کوچک، دست خواهند کشید.
لازم به ذکر است که درحدود ده سال پیش مطلبی تحت عنوان “دود و آتش در خاور میانه” نوشتم که در هفته نامه ی دلیران تنگستان هم چاپ شد. در آن نوشته به صورت کلی مشکلات امروزین خاور میانه آمده بود.
به نظر می رسد که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه ی اروپا و حضور ترامپ در راس آمریکا و همچنین روی کار آمدن یک جنگ طلب هم نظر با وی در بریتانیا، احتمال دور دیگری از دود و آتش در خاور میانه و نیز جنگی سردی با محوریت اقتصادی با چین و نیز احتمال برخوردی تند تر با محوریت دخالتهای منطه ای- تروریزم و حقوق بشر، با خودمان رخ دهد.
در این را بطه هم باید گفت که، چین برای مبارزه با مشکلات پیش رو راهی جز این ندارد که دست از دمپینگ (صادرات با قیمت زیر هزینه ی تولید) بردارد و نرخ یوان را واقعی کرده و کالا هایش را به قیمت واقعی بفروشد تا کمتر ضربه بخورد. ما نیز، باید واقعیت های جهانی را بیش از این درک کنیم و ضمن رفع مشکلات جزیی با همسایگان، سعی کنیم که از نظر ایجاد ارتباط با جامعه ی جهانی، رفتاری جهان پسند و در قالب روابط بین الملل داشته باشیم و از سخنانی که سودی برای دین و ملت ندارد، به جد بپرهیزیم.
در نتیجه، به نظر نگارنده، شاید بتوان این کار ترامپ را عاقلانه ترین و خردمندانه ترین کار او دانست و به همین دلیل ضرورت محض دارد که بسیار مواظب حرکات بعدی اوبود.
این که ما تنها بتوانیم درک شرایط سیاسی و اجتماعی بکنیم، کافی نیست و عقل سلیم و مسولیت کشورداری که کهنه سربازش خود ایرانیانند ایجاب می نماید که به موقع و تا دیر نشده سد سیاسی لازم را برپا کنیم و ایمن سازی نماییم.


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا