جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 20128
تعداد نظرات: ۰

مردم با پولی که امروز برای خرید پراید و تیبا می‌دهند می‌توانستند یک خودروی چینی بخرند و با پولی که برای خودروهای چینی می‌دهند می‌توانستند ماشین‌های کره‌ای و اروپایی سوار شوند. « صدای استان »؛  این روزها برخی، همه مشکلات کشور را به گردن برجام می‌اندازند. ازگرانی گوشت و مرغ تا خودروهای مرغوب خارجی. می‌گویند برجام، بلای ایران…

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 28 بهمن 1397 - 10:05

مردم با پولی که امروز برای خرید پراید و تیبا می‌دهند می‌توانستند یک خودروی چینی بخرند و با پولی که برای خودروهای چینی می‌دهند می‌توانستند ماشین‌های کره‌ای و اروپایی سوار شوند.

« صدای استان »؛  این روزها برخی، همه مشکلات کشور را به گردن برجام می‌اندازند. ازگرانی گوشت و مرغ تا خودروهای مرغوب خارجی. می‌گویند برجام، بلای ایران است.

آنها می‌گویند اما حقیقت چیست؟ آیا،مشکلات امروز کشور به خاطر برجام است؟ آیا اگر برجام نبود، اوضاع ایران، نسبت به امروز بهتر بود؟

به نظر می‎‌رسد عده‌ای دوست دارند، با علم به اینکه می‌دانند، ماست سفید است، بگویند سیاه است.

بگذارید با یک سوال ساده، به ادامه بحث بپردازیم. گرانی‌های اخیر کشور، بعد از خروج آمریکا از برجام بود یا قبل از آن؟

برجام، مقصر گرانی گوشت مرغ؟!

جواب مشخص است. بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای. قبل از آن که مردم دلار سه هزار تومانی می‌خریدند و تقریبا به مدت ۴ سال با ثبات قیمت‌ها روبرو بودند. حتی برخی از رکود دم می‌زدند و همه منتظر پایین آمدن قیمت‌ها بودند.

یادمان نرفته است بعد از امضای برجام، مردم به سراغ کالاها نمی‌رفتند چون بر این باور بودند که قیمت‌ها به زودی پایین خواهد آمد و ضرر خواهند کرد. حالا اما فروشنده‌ها نمی‌فروشند چون معتقد هستند قیمت‌ها بالاتر می‌رود و ضرر خواهند کرد.

مردم با پولی که امروز برای خرید پراید و تیبا می‌دهند می‌توانستند یک خودروی چینی بخرند و با پولی که برای خودروهای چینی می‌دهند می‌توانستند ماشین‌های کره‌ای و اروپایی سوار شوند.

مشکلات امروز، در سال ۹۲ باید اتفاق می‌افتاد اما مذاکره و گفت‌وگوی جلوی بحران اقتصادی را گرفت و ثبات در کشور حاکم شد.

ندیدن واقعیت‌ها آسان است. تمام مشکلات اقتصادی امروز ایران از زمانی آغاز شد که ترامپ تصمیم گرفت، امضایش را پای خروج از برجام بیندازد.

بله، اگر آدم بخواهد خودش را فریب بدهد، به راحتی فریب می‌خورد. آگونه که این برخی می‌گویند ایران قبل از امضای برجام، گلستانی بوده که توافق هسته‌ای آن را به ویرانه تبدیل کرده است. برخی آنچنان از روزهای سخت حرف می‌زنند که گویی مردم همیشه در ساحل آرامش زندگی می‌کرده‌اند.

به نظر می‌رسد برخی فراموش کرده‌اند که  زمانی مردم را به خوردن یک وعده غذا یا استفاده از اشکنه به جای مرغ و گوشت، تشویق می‌کردند.

بله، امروز کشور مشکلات عدیده اقتصادی دارد. زندگی مردم سخت شده است اما این سختی به خاطر برجام نبوده است بلکه به خاطر خروج آمریکا از برجام است. برجام امروز در کماست و حاصل این اغما شده است وضعیتی که می‎بینیم.

استدلال‌های این برخی مانند این است که گناه تمام طلاق‌ها را به گردن ازدواج بیندازیم.

الان باید با پذیرش این وضعیت، به دنبال راه‌کاری برای حل مشکلات بود. راهکاری برای دوران پسا خروج از برجام.

در وضعیت فعلی هم باید اتکا به نیروهای داخلی داشت و هم باید به شمار دوستان خارجی افزود. برخی فکر می‌کنند با پنجه انداختن به صورت دیگران می‌توان زندگی کرد و این در حالی است که تمام دولت‌های موفق دنیا هم وضعیت داخلی خوبی دارند و هم دوستان زیاد./عصرایران


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا