جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 18826
تعداد نظرات: ۰

این احساس تبعیض را می‌توان به سایر تیم‌ها و هیئت‌های ورزشی نیز تعمیم داد. لذا عملکرد شهرداری بندر بوشهر در تخصیص بودجه به ورزش باید متعادل گردد. مرتضی رضائی-«صدای استان»؛  شهر بوشهر در سابقۀ مدرن خویش همچنان که در جنبه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی‌اش پیشتاز ورود مدرنیته به کشور محسوب می‌شود، در زمینه…

تاریخ انتشار: شنبه ، 10 آذر 1397 - 22:54

این احساس تبعیض را می‌توان به سایر تیم‌ها و هیئت‌های ورزشی نیز تعمیم داد. لذا عملکرد شهرداری بندر بوشهر در تخصیص بودجه به ورزش باید متعادل گردد.

مرتضی رضائی-«صدای استان»؛  شهر بوشهر در سابقۀ مدرن خویش همچنان که در جنبه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی‌اش پیشتاز ورود مدرنیته به کشور محسوب می‌شود، در زمینه ورزش نیز سابقه‌ای درخشان و طولانی دارد. ورزش فوتبال همپای بسیاری از تحولات دیگر در اوائل قرن جاری وارد بوشهر شد و در ادامه منجر به تشکیل دو تیم بسیار باسابقه ایرانجوان و شاهین بوشهر گردید. در هفتاد سال گذشته این دو تیم فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده اند. هر کدام افتخارات شیرین و ناکامی‌های تلخی بسیاری پدید آورده‌اند، استعدادهای بزرگی را پرورانده و به ایران تقدیم کرده‌اند، هواداران بسیار در نسل‌های مختلف پدید آورده و بر لبانشان خنده و گریه نشانده‌اند.
اینک این دو تیم در تعاریف متعارف، سرمایه‌ای نمادین و نیز سرمایه‌ای اجتماعی برای شهر بوشهر محسوب می‌شوند. اما آیا ما به درستی از این دو تیم بهره می‌گیریم؟ نگارنده اشراف تخصصی و فنی بر مسائل ورزشی ندارد. اما از زاویه اجتماعی و پیامدهای هر تصمیم در خصوص این دو تیم، می‌توان نکاتی را مورد توجه قرار داد. تیم شاهین مبدل به یک معیار در ذهن بوشهری‌ها شده است و رسیدگی و نحوۀ رسیدگی به این تیم از جانب یک مؤسسه عمومی پولدار همچون شهرداری حاوی پیام‌های متعددی به جامعه است.
Related image
هنگامی که به درستی به این تیم رسیدگی شود و پول کافی، امکانات و حمایت‌های معنوی لازم از این تیم صورت بگیرد، خود به خود امید به جامعه تزریق می‌گردد. می‌تواند صعود کند و در صورت صعود یقینا فرصت‌های بسیار مناسبی برای افزایش شور و نشاط اجتماعی در بندر بوشهر پدید آورد. شهرداری سرمایه اجتماعی قابل ملاحظه‌ای کسب می‌کند، آن را نشان کارامدی و توانمندی خویش می‌گیرد و می‌تواند از نیروهای پرورش یافته در این تیم در ادامه حتی به عنوان فرصتی برای کسب در آمد از طرق مختلف اقدام کند.
اما این مسئله با این سویه مثبت همزمان سویه منفی بسیار شدیدی در بوشهر ایجاد می‌کند. سطح توقعات از مدیران شهرداری بالا می‌رود، سایر تیم‌ها نیز خود را مستحق دریافت این حمایت ها می‌بینند و از آنجا که شهرداری توانایی پاسخگویی به همۀ این نیازها را ندارد هم با اتهام مواجه می‌شود و هم در جامعه تولید «احساس تبعیض» و «سرخوردگی اجتماعی» می‌کند.
Image result for ‫هواداران ایرانجوان بوشهر‬‎
وقتی به مسائل مشابه میان دو تیم ایرانجوان و شاهین نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم دو تیمی که می‌توانند تولید کننده انواع سرمایه‌های اجتماعی در بوشهر بشوند، عملا به واسطۀ نبود شفافیت عملکرد مالی از یک سو و عدم حمایت بخش دولتی از تیم دیگر، کارکردی در ضدیت با مقدمه این مطلب پیدا کرده‌اند. هواداران تیم ایرانجوان به صورت مداوم قائل به این هستند که مورد تبعیض شدید ارگان‌های دولتی واقع شده‌اند و در این میان شهرداری از محل بودجۀ عمومی اقدام به حمایت از تیمی می‌کند که دیگر در شرایط عادی رقابت قرار نداشته و مستحضر به بودجه عمومی شده است و بخش خصوصی کجا می‌تواند با بخش دولتی به این شکل رقابت کند.
این احساس تبعیض را می‌توان به سایر تیم‌ها و هیئت‌های ورزشی نیز تعمیم داد. لذا عملکرد شهرداری بندر بوشهر در تخصیص بودجه به ورزش باید متعادل گردد. از زاویه دید مسئلۀ «سرمایه ها اجتماعی» عدم توازن در تخصیص اعتبار به مقوله‌های همسان و هم سنگ و برابر جامعه را با «حس تبعیض» بار آورده و تولید سرخوردگی فزاینده می‌کند.
Image result for ‫هواداران ایرانجوان بوشهر‬‎
شورای شهر بوشهر برای تیم ایرانجوان بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته است که این اعتبار تنها ۵۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده. هم زمان در همین بودجه برای تیم شاهین شهرداری بوشهر ۶ میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده که به تازگی یک میلیارد تومان نیز پرداخت صورت گرفته است. آنچه مشاهده می‌شود عدم توازن در این پرداخت‌هاست. شهرداری بوشهر وقتی چنین حقی برای ایرانجوان قائل گردیده لذا می‌بایست در پرداخت‌ها نیز توازن لازم، دیده شده و قانون مصوب خود را به درستی اجرا کند.
نگارنده چندان با تیم‌داری شهرداری یا هر ارگان دولتی دیگر موافقت و همراهی ندارد. اصولا و اساسا تصدی‌گری در این زمینه به تجربه تاریخی منجر به حواشی و ابهامات مالی گسترده و عدم نتیجه‌گیری ملازم با هزینه کردهای سنگین می‌شود. خصوصا در هنگامی که بودجه شهرداری با مضیقه‌های فراوانی روبه رو است. اما می‌توان همین تهدید را با اندکی دقت و برنامه‌ریزی به فرصت تبدیل کرد؛ فرصتی برای ازدیاد سرمایه‌های اجتماعی یک سازمان. اما شرط آن از میان برداشتن «حس تبعیضی» است که اینک پدید آمده.

برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا